OmVård - Jämför svensk vård

Söka och få vård

RÄTTIGHETER I VÅRDEN


2010-04-21 16:49
Hjälpmedelsinstitutet

I Sverige finns det ingen patienträttighetslag, som reglerar vad du som patient har rätt till i vården. Istället har landstingen och vårdgivarna en mängd skyldigheter gentemot medborgarna.

Upplägget innebär bland annat att du som patient inte kan kräva en viss behandling eller vård. Det går inte att driva rättsprocesser för att man fått för lite vård. Däremot kan du få ersättning från patientförsäkringen, se När något går fel. Landstingen får samtidigt inte smita från sitt ansvar att ge vård.

Landstingen är tvungna att erbjuda vård.

Landstingen måste erbjuda medborgarna medicinsk bedömning, om det inte är uppenbart onödigt. De måste också ge vård till akut sjuka, även om de inte bor där. 

De måste ge vård som är god och enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Patienter som har det största behovet har företräde till vården. Vården ska slutligen ges med respekt för människors lika värde och för den enskilda människans värdighet.

Nivå och prioriteringar

Däremot finns det inga lagar som säger vilken nivå det ska vara på vården, eller vilka behandlingar som ska användas. Det är landstingen som avgör vad de ska erbjuda för vård och till vilka.

Alla landsting prioriterar inom vården, eftersom det finns mer behov än det finns resurser. Några landsting gör det öppet, till exempel Jämtlands Läns landsting och Landstinget Västmanland. På PrioriteringsCentrum kan du se vad dessa landsting gör och vad som inte ingår.

Rätt att säga nej

All vård i Sverige är frivillig och i lagstiftningen finns flera möjligheter att säga nej. Du får vägra behandling och mediciner. Du får säga nej till att prover sparas. Du behöver inte vara med i forskningsprojekt och du kan säga nej till att vårdpersonal under utbildning är med vid vårdbesöket.

Om du vårdas under Lagen om rättspsykiatrisk vård, Lagen om psykiatrisk tvångsvård eller enligt Smittskyddslagen är dina möjligheter att säga nej begränsade.

Rätt att välja

Sedan årsskiftet 09-10 har du möjlighet att välja vårdgivare i primärvården. Det måste alla landsting erbjuda till sina medborgare. Däremot kan landstinget lägga begränsningar på hur ofta du får välja och välja om.

Du har också rätt att välja behandling, om det finns flera lika bra metoder. Läkare, sjuksköterskor och sjukgymnaster ska informera om vilka alternativ som finns.

Rätt till andra bedömning

Om du har en mycket allvarlig sjukdom eller om det inte är helt klart vilken behandling som är bäst har du rätt att få en andra bedömning, en så kallad Second opinion. Det får du göra också om behandling innebär särskilda risker eller ditt val kan ge effekt på din framtida livskvalitet.

Vårdgaranti

I sommar kommer dessutom lagen om vårdgaranti. Det innebär inte att man har rätt till en viss vård, däremot att man har rätt att få vård inom en viss tid. Reglen kallas 0-7-90-90 och innebär att du har rätt att få kontakt med primärvården samma dag som du söker hjälp. Om du har ett behov har du rätt att träffa läkare inom sju dagar. För den specialiserade vården ska du få tid för besök inom nittio dagar och din behandling ska påbörjas inom nittio dagar.

SKRIV KOMMENTAR

Ditt namn (obligatoriskt) Epost (obligatoriskt) Hemsida Kommentar (obligatoriskt)

Din kommentar publiceras omedelbart i samband med aktuell artikel. I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Kerstin Beckman
kerstin.beckman@omvard.se
Dela med andra
| Fler
19kommentarer
2010-05-05 17:04
hej jag väger c.a 130 kg ock är 1.70 lång.när jag bodde i örebro var det klart för bypasoperation.när jag senare flyttade till åsele ock fick kontakt med en läkare på lycksele kirurg,vart jag nekad operation.har sådan värk i knäna kan knappt gå.får plåster mot värk vilket jag ej vill behöva.jag behöver hjälp med operation snarast jag lider mvh maria
2010-05-06 16:41
Hej Maria!

Vilken besvärlig situation du har hamnat i! Det är din läkare i ditt hemlandsting som avgör vilken vård du ska erbjudas. Din läkare i Lycksele kan ha gjort en annan medicinsk bedömning än din läkare i Örebro.

Det du kan göra är att vända dig till patientnämnden i Västerbottens läns landsting med dina frågor. De är en opartisk instans som ska hjälpa dig i dina kontakter med vården.

I Västerbotten kan du nå patientnämnden via växelnumret 090-785 70 00 eller e-post patientnamnden@vll.se

Du kan läsa mer på http://www.vll.se/default.aspx?id=39745&refid=39781

Jag hoppas att det här kan ge dig hjälp att komma vidare med dina frågor.

/Kerstin OmVård
2010-05-14 15:33
Den Vårdgaranti som här omnämns och som skall träda i kraft 2010-07-01 får mig att tänka på det tidigare östtyskland och hur länge medborgarna där tvingades köa för att köpa en bil av märket Trabant. En riktigt, riktigt usel bil!
Denna vårdgaranti är inte ens värd pappret den är skriven på!
Ni människor som är verksamma inom vården, från städpersonalen till läkarkåren, bör försöka förstå vem Ni är till för och att det är allmänna skattemedel som finansierar Era löner.
Särskilt allvarlig kritik bör riktas mot alla de s.k. "stafettläkare" som har som huvudsakligt mål i livet att roffa åt sig löjligt stora ersättningar i utbyte mot minimal arbetsinsats. Skäms på Er!
Tro för all del inte att jag glömt alla Ni politiker, byråkrater och administratörer som gör detta möjligt, Ni skall också skämmas!
Primärvården är en löjlig företeelse som har en effektivitetsnivå understigande mätbarhetens gräns.

- Sluta såsa, börja jobba!


Hälsningar från en som är med och betalar Era löner!
2010-05-14 15:43
Tack Kerstin Beckman för att Du så tydligt bekräftar att minst 50 % av läkarkåren har fel!
Det måste ju förhålla sig på det sättet eftersom två läkare kan bedöma ett och samma tillstånd på två olika sätt. Eftersom båda inte kan ha rätt så måste minst en av läkarna ha fel, alltså minst 50%.
Ja, Du ser ju själv vilket lotteri vi "vanliga besvärliga " medborgare deltar i!

Men, än en gång tack för Ditt klarläggande om att minst hälften av läkarkåren är inkompetent!
Det har jag misstänkt länge.
2011-01-02 23:25
Hej!

Om jag fått en remiss till en specialmottagning där väntetiden är 6 månader, omfattas detta få av vårdgarantin? Vad jag vet finns det ingen annan liknande mottagning i landet.

Tack på förhand!
2011-01-04 13:22
Hej Ellen!

Vårdgarantin innebär att du har rätt att söka dig till en annan enhet om du får vänta i mer än 90 dagar. Om det inte finns någon annan klinik i Sverige blir det tyvärr svårt att utnyttja vårdgarantin inom landet.

Du har möjlighet att söka vård inom EU, men jag är osäker på reglerna där. Jag vet inte hur mycket av till exempel resekostnader som landstinget i så fall står för.

Det bästa är att du pratar med vårdgarantikontoret i ditt landsting. De heter lite olika beroende på var i landet du bor, men om du ringer landstingets växel kan de guida dig rätt.

Lycka till!
Kerstin (OmVård.se)
2011-06-07 10:20
Hej! Har några frågor på min dotters vägnar. Hon lider av någon form av utmattning/onormal trötthet som håller på att ta knäcken på henne.Detta har pågått i snart 4 år. Hon är snart 28år.Hon har en diagnostiserad hypothyreos. Vi är inne lite på att hon kan ha för låg dos av levaxin.Värdena är inom medelmåttiga referens gränser. Ingen läkare verkar ta hennes symptom på allvar. De har nyligen flyttat och tillhör en mindre stads vc med 2 läkare och långa väntetider. Nu är min fråga kan hon själv söka sig till en endokrinologi mottagning i Karlstad(som är närmaste stora sjukhus) eller krävs det en remiss av VC för att få tid hos en specialist? Om väntetiden är längre än 90dagar kan hon söka vård med kortare väntetider hos en annan landstings? Vad krävs för att göra det? Hur skriver man en egen remiss? Värderas den som en remiss skriven av primärvården?
2011-01-21 09:58
Hej Hillevi!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga. Så här skriver däremot 1177.se som svar på liknande frågor:

Kan jag kontakta en specialistmottagning direkt utan att ha remiss från vårdcentralen?

Ja, det kan du göra. Om du själv tar kontakt med en specialistmottagning räknas de 90 dagarna från den dagen då din vårdbegäran/egenremiss är mottagen och bedömd där. Det är fortfarande läkarens medicinska bedömning som avgör om du får en tid för besök.

Gäller vårdgarantin vid egenremiss/privat vårdbegäran?

Ja. För allmänmedicin inom primärvården gäller 7 dagar och för den specialiserade vården – oavsett om den bedrivs på vårdcentral eller på sjukhus – gäller 90 dagar. Vårdgarantin förutsätter att besöket bedöms vara medicinskt motiverat. En specialistmottagning har möjlighet att begära remiss, om det krävs för att bedöma om besöket är medicinskt motiverat.

Det innebär alltså att din dotter kan skriva en egenremiss. Det kan dock ta tid innan de har läst remissen och avgjort om hon ska få komma till sjukhuset. Ett annat alternativ för henne kan vara att kontakta en annan vårdcentral, till exempel inne i Karlstad. Förhoppningsvis kan de ge henne en tid snabbare, och hjälpa henne vidare till rätt vård.

Lycka till!
Kerstin Beckman (OmVård.se)
2011-02-17 15:09
Hypothyreos. Kan någon svara på varför varken husläkare eller endokrinologer är intresserade av oss med låg ämnesomsättning och konverteringsproblem med syntetiska läkemedel? Jag är inne på min 14e läkare nu och varit sjuk i 4 år. Man blir vanvårdad inom svensk sjukvård om man råkar få sjukdomen. Googla hypothyreos och se hur mycket som dyker upp alla med samma symptom och förlorade livskvalitet.
2011-06-16 19:14
Hej!
Min läkare (vid egen privat praktik) har remitterat mig till Sahlgrenska för en gastric bypass. Jag har nu fått avslag eftersom jag inte har tillräckligt högt BMI (deras gräns är 40). Nu vet jag att Skåne har en lägre BMIgräns för operation (35), så där skulle jag kunna få vård. Kan min läkare sända en remiss till Skåne trots att jag är bosatt i Göteborg? Tacksam för snabbt svar då jag ska besöka min läkare i nästa vecka. Bästa hälsningar Karin
2011-06-17 10:08
Hej Karin!

Det är nog bäst om du kontaktar Västra Götalands-regionen direkt och frågar dem om råd.

Det du behöver veta är om landstinget bekostar din gastric bypass vid BMI 35 om du söker vård i ett annat landsting. Jag vet tyvärr inte om det är Sahlgrenska som har satt upp gränsen BMI 40 eller om det är Västra Götalands-regionen. Du behöver också veta vad som kommer att hända med eftervården om du opereras i Skåne.

Lycka till!
Kerstin
2011-10-14 12:44
Hej,

Jag har precis flyttat 60 mil, till Stockholm och har inte ännu hittat en egen bostad. Jag hittade en knöl i mitt bröst och uppsökte idag en vårdcentral i Stockholms län. De ville gärna skicka mig till en specialist för att kolla upp knölen men säger att de inte kan ge mig en remiss då jag är skriver i ett annat län och måste därför söka vård i mitt egna län. Detta är inte möjligt för mig då jag precis hittat ett heltidsjobb och har inte möjlighet eller tid att åka hem för att återigen gå till en vårcentral och därefter specialist.

Vad sjutton kan jag ta mig till? Kan de neka verkligen mig remiss till specialist? Och varför sa de ingenting innan jag gjorde undersökningen och de 150:- jag betalade? Har även skral ekonomi och känner mig lite lurad.

Mvh.
Orolig
2011-10-14 13:51
Hej Orolig!

Så vitt jag har kunnat läsa mig till är det bäst att du tar kontakt med ditt hemlandsting och tar upp problemet med dem. Som jag har förstått är det de som avgör om de kan stå för din vård i Stockholms län.

På 1177.se finns lite information om vård i ett annat landstinget än det egna som kanske kan hjälpa dig: http://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Vard-i-annat-landsting/

Lycka till, jag hoppas att du snabbt får svar på dina frågor.

/Kerstin, OmVård.se
2011-12-09 21:29
Hej det är så att jag behöver fråga vad jag ska göra med mitt sår som jag har på knät !
Jag har ramlat för 4 månader sen och nu är den som
En uppsvullen bula. Den ser ut som att de blod inne i den!!
Jag fråga min idrotts lärare han sa att de går antigen bort eller så skär man bort den ... Vad ska jag göra... För de fult och vill att den ska bort !
2011-12-12 10:32
Hej Maja!

Vi på OmVård har ingen vårdkompetens, så vi kan inte ge råd om vad du borde göra.

Om du inte är nöjd med din läkares svar skulle du kunna ringa till 1177 för att be om råd eller prata med din vårdcentral.

Med vänliga hälsningar
Kerstin
2012-06-09 13:42
jag väntar på vård när det gäller om min epilepsi..hur länge ska jag behöva vänta? Vem hjälper mig?
2012-07-01 12:36
Hej

Kerstin Beckman .
Jag tycker att ni slingrar er och ni vet inte mycket, ni hänvänder alla patienter till alla olika instanser hur vore det om ni själv tog kontakt med instanserna och kunde ge de förtvivlade sjuka patienterna något vettigt svar.Och jämt hänvisar ni dom till 1177 hela tiden jag undrar vad vet ni egentligen ,ta och gå ut med information som ni kan i stället,detta skriveri till er är lika lönlöst som allt annat inom Vården jag har haft bensår i 3,5 år men inget händer här i Sävsjö kommun och det är samma i hela detta landet,Landstingena och regeringen får snart ta och skärpa sig,dom bara lovar och lovar,de enda som är positiva är sköterskerna som lägger om benen MVH Jan
2012-10-03 17:54
Hej. Söker vård men får ingen. Har hållt på i snart 2 år. Är jättedålig. Man befarar ms. Är det nån som vet om en bra neurolog? Hjälp!!!
2012-11-17 22:32
Har haft s.k. droppfot sedan maj i åt. Nekas remiss till ´neurologen. Vad göra?